Rahvusvaheline arhitektuurivõistlus annab ilme Eesti mõistes ülivaksalile, mille nimeks võib saada Tallinn Europa. Rajatis kerkib piirkonda, mis võib juba kümne aastaga muutuda pealinna uueks keskuseks.

Uus tõmbekeskus

Kui järgmisel aastal valmib Ülemistel Tallinna suurim mitmetasandiline ristmik, moodustavad Ülemiste kaubanduskeskus, Ülemiste City ja varsti kerkiva Pro Kapitali kaubanduskeskuse idaküljele rajatav Ülemiste supervaksal kiviviske kaugusele jääva Tallinna lennujaamaga ühtse terviku. Rajatisi hakkab tõenäoliselt juba kahe aasta pärast ühendama Suur-Sõjamäe tänava alt läbi viidav trammitee, hiljem võidakse raudtee- ja reisiterminali vahele ehitada linna esimene monorelss.

Uue reisisõlmpunkti rajamise epitsentris tegutseb skandaalse Ernesto Preatoni loodud ja Itaalia investoritele kuuluv Pro Kapital, kes lööb tänavu suvel Peterburi maanteel endise lihakombinaadi krundil kopa maasse. Nelja maapealse korrusega kaubanduskeskuses saab olema 50 000 ruutmeetrit renditavat pinda, ehitamine läheb maksma ligi 90 miljonit eurot.

Kristiine keskuse arhitekt Antonio Lavieri tuleb järgmisel nädalal Eestisse, et anda uuele projektile viimast lihvi. Lavieri on visandanud kaubanduskeskuse kõrvale ka vaksalihooned. Pro Kapitali arendajad näevad ette tuua vaksali üks lahutamatu osa – trammitee – Majaka tänavalt üle Peterburi maantee kaubanduskeskuse peaukse ette juba keskuse avapidustusteks 2014. aastal. „Edaspidistest arengutest selgub, kas tramm keerab kaubanduskeskuse juures tagasi või rajatakse raudteetammi alt läbimurre Ülemiste keskuse juurde ning tramm hakkab sõitma kuni lennujaamani,” ütles Pro Kapitali juht Allan Remmelkoor. „Trammitee edasiarendamine on väga tõenäoline, sest kui praegu töötab Ülemiste Citys ligi 3500 inimest, siis meie uue keskuse avamise hetkeks juba 7000 inimest.”

Vaksali ja selle juurde kuuluva trammitee ehitamine inspireerib ka tormiliselt areneva Ülemiste City omanikke. Selleks et tramm jõuaks Ülemiste City territooriumile, tuleb raudtee ja Suur-Sõjamäe tänava alt rajada Eesti esimene 200 meetri pikkune nn metroo. „Ülemiste keskuse strateegiline huvi seisneb selles, et trammiliin pikendataks võimalikult kiiresti Tallinna lennujaamani. Oleme K-Projektist tellinud trammiliini pikendamise projekti ja loodan, et linn hakkab seda ehitama,” ütles Ülemiste City osanik Ülo Pärnits. „Pean võimalikuks ja väga mõistlikuks, et selle trammiliini rajamist võimalikult peatselt alustatakse.” Samal ajal ei oska linnavalitsus ega ettevõtjad veel öelda, kui palju trammiliin maksab ja kes seda rahastab.

Ülemiste uus vaksal ehitatakse ennekõike Rail Balticu raudtee lõppjaamaks, kuid rajatist ootavad pikisilmi ka kohalikud raudteefirmad. Edelaraudtee tõstis uue vaksali asukohta esile just tänu lennujaama lähedusele ja Balti jaamast palju parematele parkimisvõimalustele. Kuid eeltingimus, et reisiterminal hakkaks edukalt funktsioneerima, on ka Edelaraudtee kinnitusel just trammitee ehitamine.

Balti jaam säilitab pärast Ülemiste terminali valmimist oma rolli elektrirongide ja rahvusvaheliste liinide tupikjaamana, kuid tema tähtsus väheneb. „Ülemiste saab nii Tallinna, üle-eestilise kui ka rahvusvahelise ühistranspordi olulisimaks sõlmeks, kuhu koonduvad kõik maanteesuunad, lennuliiklus ning raudteeliiklus,” rääkis Mänd.
AjakavaÜlemiste reisiterminal

2012
Peterburi maanteel algab Pro Kapitali kaubanduskeskuse ehitus

2013
valmib Ülemiste reisiterminali põhimõtteline eskiis

2014
valmib Pro Kapitali kaubanduskeskus

2015
valmib reisiterminali detailplaneering

2017
algab reisiterminali ehitus

2019
valmib Ülemiste reisiterminal Tallinn Europa

2020–2025
Ülemistele saabub esimene Rail Balticu reisirong, päevas liigub mööda uut raudteed 4000 reisijat ja 33 000 tonni kaupu KommentaarTerminal ei sobi bussiärimeestele
Hugo Osula
Tallinna bussijaama omanik

Kui keegi ütleb, et Tallinna bussijaam viiakse lähitulevikus kuskile mujale, siis ei ole me  üllatunud, sest selliseid jutte on räägitud juba Ülemiste keskuse rajamisest peale.

Hakkame bussijaama tänavu kevadel uuendama ja planeerime selleks 1,5 miljonit eurot. Bussijaam on hea 1960. aastate klassikalise arhitektuuri näide ning oleme kaasanud suurepärased arhitektid, et arendada välja põnev ja kaasaegne linnaruum.

Pro Kapitali kinnisvaraarenduste mahus rajatavast bussijaamast ei ole meiega ametlikult keegi rääkinud. Suhtume sellesse kõhklevalt, sest tunda on arendajate huvi nii oma kinnisvarariskide maandamise kui ka oma projektidele avaliku huvi saavutamise vastu.