Tarbijakaitseamet menetleb kaheksat juhtumit, kus Vilniuses asuv eestikeelne portaal happyfly.ee pettis oma klientide ootusi.

Lennupileti ostjad sõlmisid odavat hinda soovides internetiportaaliga tehingu, kuid veidi enne lennu toimumist teatas firma, et pilet on läinud kallimaks ja kui tarbija raha juurde ei maksa, siis lennata ei saa. Juhtumi muudab pikantseks asjaolu, et ettevõte keeldus juba makstud raha tagastamast ning valis suhtlemiseks kliendile arusaamatu vene või leedu keele.

Tarbijakaitseamet võib pettuse ilmsikstulekul müügiportaali sulgeda, kuid petta saanud inimest ta raha tagasi saamisel aidata ei saa. „Internetist ostmine on seotud suure riskiga, kui müüja tausta eelnevalt põhjalikult ei kontrollita,” ütles tarbijakaitseameti jurist Janika Banatovski. „Rahvusvahelise juhtumi menetlemine võtab väga kaua aega ja kui kohus peaks kunagi kahjusumma välja mõistma, pole mingit tagatist, et selle raha ka tegelikult süüdlaselt kätte saab.”

Kallis kohtuskäimine

Happyfly.ee vastaste kaebuste lahendamiseks pöördus Eesti tarbijakaitse oma Leedu kolleegide poole. Seni pole teada, kas ettevõte on järelepärimisele üldse vastanud. Kui juhtumi uurimine peaks kännu tagant lahti saama, pole selge, kas menetlust jätkatakse Leedu või Eesti seaduste järgi. Kuna tegemist on paari-kolmesaja euro suuruste ostudega, läheb raha tagasi nõudmine kohtu kaudu kliendile tõenäoliselt oluliselt kallimaks kui lennupilet, mille üle vaieldakse.

Londoni lähedal töötav Kristi nõustus ebameeldivat kogemust jagama, et teised sama reha peale ei astuks. „Loodan, et inimesed saavad minu rumalusest õppida ja ei usalda pimesi lehekülgi üksnes selle pärast, et need on eesti keeles,” lausus Kristi.

Haledalt petta saanud Kristi broneeris lennupileti Tallinnast Londonisse happyfly.ee-s, sest nende hind oli sama, mis Ryanairilgi, lehekülg aga eestikeelne. „Mõtlesin, et ei hakka peakest võõrkeeltega vaevama,” selgitas Kristi.

Broneeringu kinnitus tuli hetkega, samal ajal soovitati raha kohe ära maksta, et garanteerida selle hinnaga kohti. Kristi tegi vastavalt soovitusele, kuid mingit sõnumit pileti kohta ei järgnenud. Kuna puudus info pileti kättesaamise tingimuste kohta, ootas reisihuviline kaks päeva, enne kui saatis müüjale eestikeelse päringu, kuidas peaks edasi käituma. Vastus saabus Kristile võõras vene keeles, millest võis aru saada, et peab juurde maksma. Üllatunud Kristi palus saata selgitus talle mõistetavates eesti, inglise või saksa keeles. „Vastuseks sain hoopis leedukeelse arve,” tõdes neiu. „Firmasse helistades rääkis minuga leedukeelne automaatvastaja. Kui lõpuks sain ühenduse inimesega, vastas see kõikidele minu küsimustele vaid – „njet”.”

Happyfly.ee-st ei õnnestunud loo valmimise ajaks kommentaari saada. Eesti Päevalehe küsimustele lubati vastata alles paari päeva jooksul, sest ettevõtte esindaja kinnitusel suhtlevad nad eelisjärjekorras oma klientidega.

Eesti juhtiv reisifirma Estravel peab kahtlaseks juba asjaolu, et happyfly.ee pakub oma lehel mitmete odavlennukompaniide pileteid, kuid teadaolevalt ei sõlmi paljud odavlennukompaniid vahendajatega lepinguid.

Vaid erandjuhtumitel

„Väljaostetud lennupileti hind võib muutuda ainult väga erandlikel juhtumitel,” selgitas Estraveli turundusdirektor Mari-Liis Rüütsalu. „Kui on tegemist ilmse hinnaveaga, võib lennufirma lepingust taganeda ja peab piletiraha tagastama. Hiljuti tõstis võlakriisis siplev Hispaania tagasiulatuvalt riiklikke makse, kuid siis tõusis pileti hind alla ühe euro. Kui müüjal pole rahvusvahelise õhutranspordi assotsiatsiooni litsentsi, siis ta ei saa ka iseseisvalt lennupileteid väljastada ning siis võib hind muidugi muutuda.”

Tarbijakaitseameti kinnitusel pole erinevalt happyfly.ee-st seni keegi jätnud kliendile asjatult makstud raha tagasi andmata. Aastaid tagasi laekus ühe praegu Eestis laitmatult töötava Leedu päritolu müügiportaali vastu kaebus, kes küsis kliendilt vahetult enne lendu raha juurde, kuid maksis keeldumise järel raha korrektselt tagasi.LõksNii töötab lõks odava lennupileti jahtijale

••Müügiportaal jätab tänu eesti keele kasutamisele usaldusväärse mulje, kuid ei näita oma kohustuslikke andmeid nagu tegelik nimi ja registrikood, samuti puuduvad müügi tingimused.

••Pärast pileti ostmist ei saa tarbijad broneeringu kinnitust.

••Veidi enne lennu toimumist teatab firma, et pilet on läinud kallimaks ja kui tarbija raha juurde ei maksa, siis lennata ei saa.

••Kui tarbija soovib seepeale lennust loobuda, siis keeldub firma raha tagasi maksmisest.

••Müüjaga suhtlemine on tehtud keeruliseks, sest suheldakse vaid e-kirja teel ja vastuseid saadetakse kliendile arusaamatus võõrkeeles, Eestis asuv kliendinumber on välja lülitatud.

••Firma väldib suhtlemist Eesti tarbijakaitseametiga, kellel pole tema üle niikuinii võimu.Kolm tüüpilist happyfly.ee petujuhtumitÜhegi juhtumi puhul ei makstud kliendile raha tagasi

1. Tarbija ostis lennupiletid lehelt happyfly.ee, hind oli üle 300 euro. Tegi ülekande kohe pärast broneerimist ning sai ka maksekinnituse koos lennuinfoga. Mõne päeva pärast sai ta firmast venekeelse e-kirja, millest ta aru ei saanud. Hiljem selgus, et selles kirjas nõudis firma lisaks 80 eurot, kuna lennupiletid oli väidetavalt kallimaks läinud. Siis oli aga juba hilja, sest lennu aeg oli käes ja lendajate nimekirjas inimest polnud. Firma infonumbrilt ta vastust ei saanud ning ingliskeelsetele e-kirjadele tulid vaid venekeelsed vastused.

2. Tarbija ostis mitmele reisijale happyfly.ee vahendusel lennupiletid ja maksis kohe. E-pileteid ta ei saanud, kuid sai mõne päeva pärast kirja, kus küsiti juurde 60 eurot. Tarbija kirjutas vastuseks pretensiooni ning seepeale tuli vastus, et nüüd on vaja juurde maksta juba 80 eurot.

3. Tarbija tegi lennupiletite broneeringu happyfly.ee kaudu, maksis ja sai maksekinnituse. Kontrollimaks, kas tal on ikka pilet olemas, helistas tarbija lennufirmasse, kust teatati, et broneering oli olemas, kuid vahendaja ei vormistanud seda piletiks ning see tühistati. Kui tarbija sellest happyfly.ee-le kirjutas, sai ta vastuse, et tal tuleb teha 100-eurone lisamakse, kuna lennupiletite hind oli tõusnud. Uuesti lennufirmaga suheldes sai tarbija teada, et hinnatõus oli küll olnud, kuid sellest teavitati agente ette, et nad saaksid tellimused vana hinnaga kinnitada. Samuti oli hinnatõus olnud oluliselt väiksem.