Eesti Päevaleht käis eile varahommikul Keila raudteejaamast tööle saatmas kümneid ja kümneid inimesi, kes iga päev pealinna vahet pendeldavad. Kui küsisime autosõidu ja kütuse hindade kohta, vastas enamik inimesi kui ühest suust: auto on küll olemas, aga sellega sõidetakse üldiselt harva. Silmapilk osati öelda ka summasid, kui palju kuus sõidule kulutatakse ja kui palju raha ühissõidukitega sõit tegelikult kokku hoiab. See näitab jällegi, kuivõrd sunnib ülikõrge kütuse hind inimesi rahal ja kulutustel silma peal hoidma.

Üliõpilane Galina käib iga päev Keilast Tallinnas koolis ja kasutab enamasti kell 7.24 väljuvat rongi. „Kuna mees käib autoga tööle Keila-siseselt, siis mulle jääb rong. Oleme ka mõelnud teise auto ostmisele, aga otsustasime seda siiski mitte teha, sest kui mõlemad sõidaksime, läheks see ikka väga kalliks.” Galina ütles, et kui iga päev autoga Tallinna vahet sõita, läheks vist pool palka sellele, sest bensiini hinnal üliõpilasesoodustust ei ole.

Mugavam ja odavam

Marko (40) argipäev algab sellega, et ta viib lapse autoga lasteaeda, jätab siis auto raudteejaama ja sõidab 7.47 väljuva Elektriraudtee rongiga Tallinna. „See on palju mugavam ja odavam. Olen arvestanud, et kui ostan 30-päevase kuukaardi, läheb päev maksma üks euro. Marsruuttaksoga maksaks päev neli eurot ja autoga kuus eurot,” selgitas Marko.

Järjest enam kogub populaarsust selline pargi-ja-sõida-rongiga-edasi-süsteem, kus auto jäetakse päevaks raudteejaama parklasse. Näiteks oli Saue jaama parkla hommikul kell kaheksa õhtut ootama jäetud autosid täis. Keila Infojaama-nimelise kioski müüja Eva, kes on tööle ja koju pendeldajaid juba 20 aastat jälginud, kinnitas samuti, et rongi on hakatud silmanähtavalt rohkem kasutama. „Autod jätavad siia parklasse inimesed, kes tulevad ka näiteks Keilale lähematest asulatest, nagu Leholast, Valingult või lausa Vasalemmast,” ütles Eva.

Sõbrannad Karin ja Helena tõdesid, et mõlemal on kodus küll auto olemas, aga sellega tehakse lühikesi sõite. „Väga harva, kui ise Tallinna tööle sõidan, seda juhtub võib-olla kaks korda kuus,” lausus Karin. Helena ütles, et tema on hommikuti pikema unega ja eelistab veidi tihemini autot. „Aga kui kord kuus kulud läbi arvutada, siis näeb, et rongipilet koos Tallinna ühistranspordiga maksab 50 eurot, aga kui ainult autoga käiks, läheks umbes 130 eurot.” Helena seletas, et aasta eest sai vähemalt kulud sõbrannaga pooleks teha, kuid nüüd vahetas too töökohta ja enam ei tasuks seegi end ära. Tundub, et autode ühiskasutamine ja jagamine on üldse alles lapsekingades, sest ükski küsitletu ei teadnud isegi tutvusringkonnas kedagi, kes niimoodi ühe autoga kambakesi tööl käiks.



RAUDTEE

Rongiga sõitjate arv suureneb visalt

Elektriraudtee ja Edelaraudtee andmed näitavad, et Tallinna nn satelliitvaldadest on mitme aasta võrdluses igapäevaseid rongiga sõitjaid pea ühepalju ja kasv on olnud väike. Siiski tunnistab Edelaraudtee müügijuht Annemari Oherd, et inimeste üldine mobiilsus on kasvanud.

Ettevõtte andmeil suurenes näiteks Kiisal rongi kasutajate arv 2011. aastal võrreldes 2009. aastaga vaid ligi 10 000 võrra. Seevastu Rapla raudteejaama kaudu sõitis eelmisel aastal 253 684 inimest, mida on üle 32 000 rohkem kui kahe aasta eest.

Elektriraudtee andmed näitavad Tallinna vahet pendeldajaid palju täpsemalt. Nii Keilast, Sauelt kui ka Paldiskist sõitis 2011. aastal iga päev pealinna kokku 2268 sõitjat, 2010. aastal oli neid 2076.