Kruuda pani eile käe peale Uniprindi ja Unipressi trükikoja aktsiapakile, millest ta varem oli ostnud vaid osa. Seni piima, sˇokolaadi ja Keskerakonnaga rahval suu magusaks teinud Kruuda kavatseb börsiettevõtte Kalevi hõlma all üles ehitada norralastele kuuluva Eesti Meedia sarnase korporatsiooni. Norralaste tuntuimad kaubamärgid on Postimees ja Kanal2, sinna lisandub ka ajakirjade kirjastus.

“Meediaturg tõusis eelmisel aastal 18 protsenti,” ütleb Kalevi turundusjuht Alar Pink.

Rohkem Pink ei poeta, sest Kalevi kõikide meediaprojektide üle laotus just äsja saladuste loor. Kruuda kinkis Pinkile kasutamiseks autoarmastajate unistuse – Porsche, mis maksab poest ostes rohkem, kui on Kalevi eelmise aasta 1,2 miljoni kroonine kasum.

Selline helde preemia saab tulla kõne alla vaid avansina tulevikus suuri kasumeid tootvate projektide eest. Väidetavalt on just Pink see mees, kes Kruudale uut meediaimpeeriumi üles ehitab.

Andrus ja Sirje Reinsoo loobusid eile Kalevi kasuks aktsiaseltside Uniprint ja Unipress eelisostuõigusest tingimusel, et kommivabrik ostab mõne aja jooksul trükikodadest ka nende osaluse välja.

Otsus loobuda

Kuu aega tagasi müüs trükitööstuses finantsinvestorina tegutsenud rõivaettevõte A&G oma osaluse Kalevile. Kuigi Reinsood kaalusid väidetavalt ka eelisostuõiguse kasutamist, otsustsid nad nüüd kogu ettevõtte Kruudale loovutada.

Praegu valitseb Kalev kaabelvõrgus noortemuusikat ketravat telekanalit Eeter, ajakirjade kirjastusi Inreko Press ja Olliwood. Mõlema kirjastuse välja antavaid ajakirju saab trükkida Unipressis nagu ka paljusid Kalevi reklaamtrükiseid.

Mõni nädal tagasi teatas Kruuda, et ees seisab temast väidetavalt ebaõiglaselt halvasti kirjutavate lehtede kõrvale suure ja õiglase päevalehe asutamine. Liikvele läksid ka kuulujutud, et Tartu seltskonnadaam Kati Murutar värbab Kruudale ajakirjanikke kuupalgaga 30 000–100 000 krooni.

Eesti kahe peamise lehetrükikojaga Kroonpressi ja Printalliga seotud meediajuhid teatasid selle peale kiiresti, et uue lehe jaoks pole trükimasinates vaba ruumi. Nii Uniprint kui ka Unipress omavad moodsat tehnikat, mis aga sobib klantspaberil ajakirjade, mitte aga ajalehtede trükkimiseks.

Kuid näib, et Kruuda ei tunne, vaatamata trükikodade nappusele, ennast ajalehe asutamisel sugugi kimbatusse aetuna.

Ajakirjandusliku eksperimendina pakun talle Ärilehte müüa. Küsin 50 miljonit krooni.

Kruuda lükkab sellise pakkumise lühikese järelemõtlemise peale tagasi, ilma et tunneks huvi muude tingimuste ja isegi hinna üle kauplemise vastu. “Jätke mind rahule,” ütleb Kruuda.

Olemasolevaid aktiive kokku lugedes joonistub Kalevi meediasuuna all välja suhteliselt tugev ajakirjade kirjastus. Inreko Press annab välja Ärielu ja Sporditähte, Olliwood seltskonnaajakirja Just. Nendele lisanduvad veel Basket ja lastele mõeldud Muumi.

Nii Olliwoodi juht Alari Kasemaa kui ka Inreko Pressi juhataja Donatas Narmont tunnistavad, et uue kirjastusgrupi loomine toimub kusagil nende peadest kõrgemal.

Kõrvaltvaatajale tundub, et Kruuda on valinud Macchiavelli juhiõpikust peamiseks tegutsemissuunaks just etteaimamatuse taktika. Kellelgi pole selgust, kas ees ootavad lahendused sünnivad hetkemeeleolu või pikaajalise kaalumise tagajärjel. Paljudele oma uutele partneritele jätab Kruuda spontaanse loodusjõu mulje. Ta tuiskab sisse, jätab mulje, et on paari puuriva pilguga läbi näinud kogu teema kõik salasopid, ning põrutab endast vastupandamatuid ettepanekuid maha jättes edasi.

Kruuda tekitatud tuulispasast läbi käinud saavad vaid üllatunult maigutada ja tõdeda, et Kalevi kõik senised ärid on laias laastus edukad. Järelikult ootab möödapääsmatu edu ka Kruuda meediaprojekte.

Praegu tegutsevad nii Inreko Press kui ka Olliwood ülesandega hoida senist kurssi. Vastastikku haakuvaid projekte, millega oma ajakirju koos turustada, ollakse ette võtnud vaid arglikult ja üksikult.

Äraütlev vastus

Praegu Kalevi kuuluvatele kirjastajatele pole päris selge, kas uus ajakirjade kirjastus suunab oma tähelepanu paari suuretiraažilise üldajakirja loomisele või kavatseb kioskite letid üle ujutada rohkearvuliste, kuid väiksematiraazˇiliste erialaajakirjadega.

Ajakirjade turu ja reklaamiandjate vajadusi arvestades oleks otstarbekas minna just teist teed pidi. Näiteks matkatarvete müüjal ja jooksukingade valmistajal tasub ennast reklaamida pigem otse sihtgrupile suunatud ajakirjas, kui laiateemalises spordiajakirjas.

Kruudal pole aga aega oma ideesid kaua soojendada, sest konkureerivad kirjastused ründavad täie hooga. Kruuda üritas ralliässalt Markko Märtinilt ära osta mitmeid ajakirju kirjastavat Presshouse´i, kuid sai äraütleva vastuse. “Meile paistab praegu maha müümisest erinev perspektiiv, sest omame piisavalt nii raha kui ka ideesid uute toodetega välja tulemiseks,” selgitab Presshouse’i juht Janis Kaal.

Kaalu sõnul näeb tema ettevõte suurt arenguruumi nn klubiajakirjade sektoris. Samuti kuulub ajakiri just selliste toodete valdkonda, mis ei vannu interneti survele alla.

Kruuda pole ainuke Eesti ettevõtja, kes uustulnukana meediaärisse üritab siseneda.

Isegi juhtiva kinnisvaraettevõtte Arco Vara omanikud on kombanud pinda meediaväljaannetesse investeerimiseks, kinnitab ettevõtte üks juhte Arti Arakas.

“Meedia jääb siiski meie senistest tegevusvaldkondadest liiga kaugele ja me ei tunne seda piisavalt,” põhjendab Arakas, miks nad pole ideedest ja juttudest kaugemale jõudnud.

Pioneerid

•• Jõulisemalt tungivad peale need ettevõtted, kes näevad meediaettevõttes olulist lisaväärtust, et tagada oma tootmisettevõtete toodangule soodsad reklaamihinnad.

••  Kui Kruuda on toonud uue suure päevalehe asutamise põhjendusena soovi lugeda ajakirjandust, mis teda ei kritiseeri, siis sama hästi saab ta endale kuuluvas väljaandes sisuliselt tasuta reklaamipinna sˇokolaadile ja piimale.

••  Enne Kruudat on kõige edukamalt sellise äriskeemi tööle pannud Onistari viinavabriku omanik Igor Savenkov, kes ostis ära nii juhtiva venekeelse päevalehe Molodjozˇ Estonii kui ka ühe väikese raadiojaama.

•• Rakvere tuntud kaubandusärimees ja tööstur Oleg Gross asutas mõned aastad tagasi kohaliku tasuta ajalehe Kuulutaja, sest läks reklaamirahasid jagades tülli Virumaa Teatajaga. Praegu teenib Oleg Gross oma Kuulutajasse reklaame müües isegi kasumit.

Ostud

Kalevi meediakontsern

•• Poogentrükikoda Uniprint

•• Rulltrükikoda Unipress

•• Ajakirjade kirjastus Inreko Press: Ärielu, Sporditäht

•• Ajakirjade kirjastus Olliwood: Just, Muumi, Basket

•• Muusikakanal: Eeter TV