Eesti ajalookirjutusel on olnud palju filtreid: esimesed koguteosed sündisid ajal, mil mõisaelu oli veel valus mälestus, ja nõnda kiputi 19. sajandi realiteete üle kandma ka keskaega. Rahvusromantika ajastu soovis näha eestlaste varajast rahvustunnet ja ühist priiuseihalust. Kinnistusid rahvusliku vabadusvõitluse, Jüriöö, orjapõlve ja aolinnade dogmad. Järgnevatel kümnenditel tuli kõike tunnetada klassivõitluse prisma läbi, ilmusid rõhumise ja kurnamise, ebaõiglase feodaalühiskonna dogmad – mis visalt edasi kestavad. Ka tänini sagedasti esinev luterlik vaatenurk tahab anda usupuhastusele olulise tähendusega rolli eesti kirjakeele ja haridustaseme arengus ja halvustab katoliiklust. Välja mõeldi vaimupimeduse dogma.

Raamatus ei esitata hinnangulist ega dogmaatilist ajalugu; ei üritata ajada sündmusi ühe nimetaja alla, mida toonases maailmas ei olnud. Näiteks käsitletakse Jüriöö ülestõusu ühe episoodina laiemas võimuvõitluses, milles oli palju osalisi. Jüriöö mõistatust see raamat ei lahenda, aga öeldakse vähemalt välja, et selle põhjused ja tagamaad on senini suures osas ebaselged. Eestlaste olukorra halvenemine pärast ülestõusu oli pigem juhuslik kokkulangevus.