Mart Laar: Ajal on mitu lugu
Tallinnas sõidavad juba mõnda aega ringi bussid ja trammid, mis kutsuvad vabaõhumuuseumi külastama loosungiga “Ajal on lugu”. See on ilus tõdemus. Ajal on tõepoolest mitu lugu. Võimalusi aja loost rääkida on lihtsalt alati rohkem kui üks. Rääkimata jätta aga ei saa, sest aja lood on lahutamatult seotud meie inimeseks olemisega. Kaotades mälu kaotame võime suhestada end normaalselt nii maailma, teiste inimeste kui ka iseendaga. Isegi osalise mälukaotuse ehk sellest osa alateadvusse surumisega ei pääse inimene mäletamise vaevast. Kui ta seda üritab, tabavad teda neuroosid ning muud hädad.
Just seetõttu on aeg ja selle lood pakkunud kõikvõimalikele diktaatoritele ja totalitaarsetele süsteemidele läbi aja sellist huvi. Aeg annab toimunule ju sootuks teise perspektiivi. Lahingud, mis lühemas perspektiivis kaotatakse, võivad pikemas perspektiivis võidu tuua. Ja vastupidi. Seetõttu on diktaatorite meelest olnud kõige kindlam osa ajalugu lihtsalt minema pühkida. Ütles ju Stalingi: “Pole inimest, pole probleemi.”
Kes kontrollib minevikku, see kontrollib ka tulevikku
George Orwell on katseid minevikku kontrollida tõhusalt kujutanud romaanis “1984”, kust pärineb XX sajandi totalitarismi klassikasse kuuluv mõte: “Kes kontrollib minevikku, see kontrollib ka tulevikku.” Need, keda partei peab vajalikuks minema pühkida, kaovad nii füüsiliselt kui ka ajaloost. Selline “mittepersooni”-kampaania käis täie hooga Eestis veel oma nelikümmend viis aastat tagasi. Meie raamatukogudes leidub seniajani raamatuid, mille autorite nimed on hoolega musta tušiga kaetud, ning ajaloomuuseumis fotoalbumeid, mille fotodelt on paljude inimeste pead hoolikalt välja lõigatud.
Totalitaarsete võimukandjate õnnetuseks on aeg neist alati tugevamaks osutunud. Nii on see ka Eestis. Juba 1950. aastatel hakkas surve mälule nõrgenema, kuigi täielikult ei ole see kadunud kunagi. Aja loo uurijatele tõi see vaid osalist kergendust. Kuigi teatud kaugemaid ajalooperioode oli nüüd võimalik professionaalselt uurida, polnud lähema ajaloo tõene käsitlemine võimalik. Suurt pilti polnud sellisel kombel tõepoolest võimalik luua.
Tsensuur aja üle on tegelikult eksisteerinud ka enne XX sajandit. Võtkem kas või XIX sajandi Eesti, kus esimesed Eesti ajaloouurimused pidid kõik pääsema läbi tsaaritsensori “kitsa värava”. Kuna tegemist oli Vene tsaaririigi tsensoritega, oli sakslaste põhjamine neis üldiselt lubatud, kuigi baltisakslased selle peale – vahel ka tulemuslikult – kaebasid. Venemaa kohta midagi halba ütelda polnud maarahval aga lubatud. Nii said Carl Robert Jakobsoni “Kolm isamaakõnet” tsensorilt ilmumisloa, Jakob Hurda “Pildid isamaa sündinud asjust” pidid aga üle kümne aasta ilmumisjärge ootama.
Eeltoodut vaadates võib tunduda, et vabaduse ja demokraatia saabudes sõidab kohe õuele üks ja õige, vaba ja sõltumatu aja lugu ning kõik on rõõmsad ja õnnelikud. Nii see pole. Ajalugu on oma olemusest alati subjektiivne, lähtudes selle kirja panija isiklikust kogemusest ning arusaamadest. Seda eitada oleks lihtsalt valelik. Seetõttu vajab iga rahvas aja loost selge pildi saamiseks võimalikult suurt hulka käsitlusi, mille võrdlemise ja kõrvutamise teel saab ajalootõele võimalikult lähemale jõuda.
Konna ja kure perspektiiv
Siiski oleks ka aja loo kõige erinevamate kirjelduste puhul mõttekas teatav süsteemsus. See eeldab vastamist kahele olulisele küsimusele: kas aja loole lähenetakse
1) vaid oma rahvuse või kogu maa perspektiivist lähtudes;
2) kas vaid lokaalset aspekti arvestades või siin toimunut muu maailmaga võrreldes – piltlikult öeldes kas konna või kure perspektiivist.
Eesti ajalooteaduses on pea kogu selle eksisteerimise aja valdav olnud rahvuskeskne lähenemine ning konna perspektiiv. Seda võib tagantjärele kritiseerida, kuid sellelgi on oma selged põhjused. Esimestel eesti ajaloolastel oli raske lähtuda oma töödes maa perspektiivist, sest nii lähenesid Eesti ajaloole baltisakslased, muutes selle sisuliselt kolonistide ajalooks. Eestlased olid Eesti ajaloost välja jäetud. Pole imestada, kui neid sinna tagasi tuues vahel vanker teisele poole kraavi veeti.
Sama kordus ka Nõukogude okupatsiooni lõppedes. Siiski oli rahvuskeskne lähenemine möödapääsmatu, sest taas oli eesti rahvas oma ajaloost välja jäetud. Just võõra võimuga kaasas käinud eraldatus muust maailmast oli paljuski põhjuseks, miks ajalookirjutuses kippus domineerima ka konna perspektiiv: maailmas toimunuga polnud Eestis toimunut tõsiselt võetavalt võimalik võrrelda kas või juba seetõttu, et vastavale kirjandusele puudus Eestis lihtsalt ligipääs.
Praeguseks on aga kätte jõudnud aeg nimetatud hoiakuid muuta. Eesti peab oma aja loole lähenema kogu maa lugu arvestades ning seda maailmas toimunuga võrreldes ja sellega suhestades. Selline lähenemine on seda olulisem, et pronksiöö tuletas meile kõigile ajaloo tähendust uuel tasemel meelde. Hiljuti Eestit külastanud europarlamendi president Hans-Gert Pöttering tõdes üsna täpselt, et Eesti eduka lõimumise eelduseks on eesti keel ning ühine arusaam ajaloost. Samas on selgelt näha, et praegu selline ühine arusaam puudub. Kui eestlaste jaoks tugineb nende ajalooline mälu arusaamale, et 1940. aastal okupeeris Nõukogude Liit Eesti koos kõige sellega kaasas käivaga – sellele lähenemisele tugineb muuseas ka Eesti põhiseadus –, siis suur osa muulasi seda teadmist ei jaga. Küsimus pole seejuures mitte selles, nagu poleks nad 1940. aasta sündmusi koolis õppinud, vaid nad ei suuda neid emotsionaalselt omaks võtta. Osale muulastele tundub, nagu tunnistaksid nad end okupatsiooni tunnustades ise vabatahtlikult okupantideks, olles seega vahetult süüdi eesti rahvale tekitatud kannatustes. Selline arusaam on mõnes mõttes traagiline, sest rõhuv enamik teeb Nõukogude Liidul ja ka praegusel Venemaal ning siin elavatel mitte-eestlastel selget vahet. Ainus, mida Eesti ühiskond neilt ootab, on tegelikult eesti keeles suhtlemine ning okupatsiooni kui fakti tunnistamine.
Ajalugu unustada?
Kuidas sellest olukorrast edasi pääseda? Mõned õpetatud mehed on soovitanud, et eestlased peaksid oma ajaloo unustama. See soovitus on ühelt poolt lootusetu, sest sellisel juhul tuleks Eestis kehtestada tugev tsensuur, teisalt on see aga ohtlik, sest viiks vabaduse hääbumiseni ning paneks rahvusluse sedavõrd tugeva surve alla, et see hakkaks end väljendama agressiivses vormis. Järelikult ei jää üle muud, kui hakata nii eesti kui ka vene kogukonna arusaama aja loost üksteisele lähendama. Seda ei saa ei vene ega eesti kogukonna puhul teha käskude-keeldude, vaid erinevate käsitluste võrdlemise ning ajaloo senisest suuremal määral inimese tasemele viimise kaudu. On ju vene kogukonnale probleemiks, ei neil pole aja loos – ei Eesti ega mõne muu maa loos – tegelikult oma kohta. Oma identiteedita on kerge üle võtta Venemaal leviv erilisust kuulutav agressiivselt messianistlik ideoloogia, mis hakkab Venemaa ajaloo kangelasteks taas seadma Ivan Julma, Peeter Esimest ja Jossif Stalinit.
Juured maasse
Mida selles olukorras siis teha? Eestis tuleb juba järgmisel aastal käivitada sihtasutus “Juured maasse”, mida finantseeritaks vähemalt kümne miljoni krooni ulatuses riigieelarvest, kuid mille nõukogusse ei kuuluks poliitikud, vaid mõlemas kogukonnas lugupeetavad kultuuritegelased ja teadlased. Nimetatud sihtasutus rahastaks projektide alusel teaduslikke uuringuid, mälestuste publitseerimist, dokumentaalfilme, näitemänge, mängufilme, mälestusmärke jms, mis kinnistaksid arusaama, et Eestis elavate eestlaste ja mitte-eestlaste vahel on tunduvalt rohkem ühist, kui seni arvatakse.
Kommunismi kuriteod
Esimestel aastatel tuleks keskenduda kolmele teemale, millest esimene on kommunismi kuriteod ning nii eesti kui ka vene rahva kannatused selle all. Tuleb tõdeda, et tee Eesti ajaloo mõistmiseni käib Vene ajaloo parema mõistmise kaudu. Suhteliselt võttes langes just Venemaa esimesena kommunisliku terrori ohvriks, mis pühkis minema praktiliselt kogu sealse harituma ning vastutustundlikuma kihi. Nii eestlastele kui ka venelastele tuleb senisest rohkem rääkida venelaste võitlusest kommunismi vastu, selle märtritest, talurahva vastuhakkudest, Kroonlinna mässust, kollektiviseerimise jubedustest, holodomorist Ukrainas, 1937. aasta terrorist, Gulagist – ühesõnaga kõigest sellest, millest Venemaa praegused valitsejad oma rahvale enam rääkida ei taha. Kommunistliku hirmuvalitsuse ja Venemaa mõiste tuleb üheselt lahku lüüa. Mõistes seda, mida kommunism on korda saatnud, on siinsetel Eestis toimunud hävitustööga isiklikku ehk perekondlikku sidet mitteomavatel muulastel eestlaste lähenemisest sootuks kergem aru saada.
Samal kombel tuleb läheneda ka Teise maailmasõja ajaloole. Selle puhul on selgitustöö eriti raske, sest mitte ainult Venemaal, vaid ka läänes ei taheta Teise maailmasõja tegelikust sünniloost ega käigust suuremat midagi teada. Tõepoolest pole kerge seletada, miks ühe Euroopa riigi vabaduse kaitseks kahe diktaatori vägivalla vastu alustatud sõda lõppes kohutava verevalamise järel sellesama maa ning paljude teiste riikide andmisega ühe eelmainitud diktaatori hirmuvalitsuse alla. Teiselt poolt on sellest kerge rääkida, sest just Vene ajaloolased on siin ülimalt tähelepanuväärset tööd teinud. Ma ei räägi üksnes Suvorovi raamatutest, vaid paljudest teistest, eriti Plešakovi töödest, mis näitavad üheselt, et esiteks just Stalini ja Hitleri vahel sõlmitud MRP päästis valla Teise maailmasõja ning et Stalin valmistus preventatiivsõjaks Saksamaa vastu. Teemad, nagu MRP, Saksa- ja Venemaa koostöö 1939–1941, rünnak Soome vastu, punaarmee soovimatus 1941. aastal sõdida, Ukraina rahvuslaste katse iseseisvust taastada, Lokoti vabariik jne, väärivad sellel taustal erilist tähelepanu.
Vähe sellest – lisaks ajaloolastele on seda teemat ka kunstis käsitletud. Piisab vaid vaadata viimase aja Vene sõjafilme – “Trahvipataljon”, “Major Pugatšovi viimane võitlus” – ning lugeda Vassili Grossmanni, et saada aru, mida see sõda vene rahvale tegelikult tähendas.
Eestlaste ja venelaste ühine vastuseis kommunistidele
Tavakäsitlus kipub unustama, et võitluses kommunismi vastu on eestlased ja venelased tihti koos tegutsenud. Eriti silmapaistev oli see Vabadussõjas. Küsimus pole üksnes Loodearmees ning selle tähenduse teadvustamises, vaid ka otseselt Eesti armees võidelnud venelastest koosnevates üksustes, nagu näiteks Katšanovi pataljonis. Paljud valgekaartlased astusid Vabadussõja lõppedes Eesti Vabariigi teenistusse ja teenisid teda ustavalt 1940. aastani, mil suur osa neist pidi selle eest eluga maksma. Liiva kalmistule maetud punase terrori ohvritest on ligi kolmandik vene päritolu. Narva koolinoorte salaorganisatsioon Narva Skaut tegutses võõra võimu vastu samal kombel nagu eestlased.
Venelasi võitles koos eestlastega punaarmee vastu ka Teise maailmasõja lahingutes 1944. aastal. Kõige tuntum neist oli Eesti leegioni ja hiljem Eesti diviisi suurtükirügemendi ülem, Waffen-Obersturmbannführer Aleksandr Sobolev, kes alustas oma lahinguteed Katšanovi pataljonis, jõudis Eesti armees välja majori auastmeni ning võitles punaväe vastu kuni langemiseni 1944. aasta oktoobris.
Venelasi jätkus ka metsavendade ridadesse. Ma ei hakkagi rääkima meestest, nagu 1927. aastal sündinud Voldemar Melnikov, kes võitles kogu sõja vabatahtlikult punaarmee vastu, langes metsavennana Eestis vangi, saadeti vangilaagrisse, kust ta põgenes, ja langes metsavennana Eestis 1953. aasta märtsis. Kõige tuntum venelasest metsavend oli aga RVL-i vastuluure juht Viktor Rumjantsev, kes langes lahingus 1949. aasta veebruari viimasel päeval.
Kuid see polnud veel kõik. Esimesed Eestis tekkinud dissidentide organisatsioonid koosnesid suures osas venelastest, neid jätkus vastupanuliikumisse ka järgnevatel aastatel. Olulised on selliste meeste nagu Aleksandr Solženitsõn tihedad sidemed Eestiga. Kõik see vajab uurimist ning teadvustamist.
Venelaste lugu Eestis
Kolmandaks on vaja meeles hoida ning teadvustada, et venelastel on Eestis läbi aja olnud oma osa mängida. Jäädvustada tuleb siin tegutsenud vene organisatsioonide ning tegelaste saatus, mis paljude jaoks lõppes Siberi vangilaagrites. Nõukogude võimu jaoks oli tegemist vaenlastega. Uurida ning jäädvustada tuleb õigeusu kiriku ajalugu, nende märtreid Eestis, kes langesid siin kommunistide käe läbi. Eriti dramaatiline on vanausukiriku lugu, mis Nõukogude okupatsiooni ajal sattus nii administratiivse kui ka usulise surve alla ning on alles taasiseseisvunud Eestis saanud hakata vabalt tegutsema.
Kõik see on teadmata nii eestlastele kui ka venelastele. Kui nende teemade uurimist ja teadvustamist tõhusalt alustada, aitab see kaasa ühise ajaloolise mälu kujunemisele. See tähendab vastavate muutuste sisseviimist vene koolide ajalooprogrammi, kus Eesti ajaloo kõrval oleks vaja õpetada ka Vene ajalugu. See eeldab vene kogukonna tõhusamat organiseerumist, aga ka riiklikku toetust sellele. Aeg on üle saada arusaamast, et ühtset arusaama ajast ja selle loost pole Eestis võimalik kujundada. Selle nimel tuleb vaid tõhusalt tööd teha.