01.02.2012, 03:00
Boschi sisse minek
Ajaloolane Inna Põltsam-Jürjo kinnitab, et selle Hispaania erakogusse kuuluva maali kostüümid viitavad 15. sajandi lõpule, 16. sajandi algusele. Kõike kujundlikumalt kõnelevad peakatted. See oli aeg, kui keskaegsed kapuutsid keerati turbaniks ja idamaadest tulid moepilti ka juba päris turbanid.
FOTO:
Hieronymus Boschi (1450–1516) kunst oli 16. sajandil väga populaarne. Võib öelda, et kujunes välja Boschi stiil – grotesksete tüüpidega värviküllased ja tegevusrohked pildid –, mida matkisid paljud meistrid ja ateljeed. Näituse „Bosch & Bruegel. Ühe maali neli jälge” kuraator Greta Koppel ei pelga Boschist rääkides kasutada isegi terminit „kaubamärk” – looja kunstikeel oli väga selgelt eristuv ja jäljendatav ning see on ka brändimise edu saladus. Osa Hieronymus Boschi uurijaid on arvamusel, et peale elitaarsete kunstitellimuste valmistati tema ateljees ka kunstiturule suunatud rahvapärasemat (populaarsemat) kunsti. Nende meelest on neli „Kaubitsejate” maali valminud just sellise Boschi töö järgi. Koppel kinnitab, et sedalaadi näituse puhul – kus neli tööd on üle Euroopa kokku kogutud – on üheks suurimaks eelarve lõiguks tööde transport. Neid aardeid tohib transportida vaid maad mööda, spetsiaalse kliimaseadmega autos, erilistes turvapakendites ja muidugi korralikult kindlustatuna. Vastav auto leiti Soomest ning ees seisid sõidud Taani rahvusgaleriisse Kopenhaagenis, Londoni Sotheby’si oksjonimajja ja Glasgow’ muuseumide hoidlasse, et tuua Eesti kunstimuuseumi maalile kõrvale kolm sõsarat.