Kolleeg kinnitab, et Tallinna kodulehel on seletus peidus. Asun hoolega, keeleots suunurgast väljas, kerge põnevusega neid parkimisplatse otsima. Tükk aega on juba kulunud, kui pöördun väikese piinlikkusega autosõitjast tallinlasest tuttava poole. Nüüd on ninaga arvuti ekraani poole sukeldunuid kaks. Tuttav leiab aga mõne aja pärast juba õige koha üles. „Kuidas sa…?” pöördun tema poole. „Pane otsingusse „Pargi ja reisi”,” soovitab ta. Lõpuks asi selgineb: „Pargi ja reisi” parkimisplatsid on kohad Tallinnas, kuhu saab tasuta parkida ning ühissõidukitega edasi linna liikuda.

Küsin ühelt Tallinnast pärit sõbralt, kas temal on aimu, mis on „Pargi ja reisi” parkimislahendus. „Ah jaa, see on seal politseimaja juures, jah? Parkisin sinna, kui ma Tondi ärimajas töötasin,” naerab ta. Sinna pargivad tema sõnul kõik, kes ümberkaudsetes majades elavad või töötavad.

Aado Kuuse tunnistab, et tema andmetel on peaaegu kõikides „Pargi ja reisi” parklates ruumi, välja arvatud endise Kalevi parklas. Kuuse teab, et Kalevi parklat kasutavad ümberkaudsete firmade töötajad, mistõttu reaalsed kasutajad jäävad oma võimalusest ilma. Linnavalitsusel pole hetkel lahendust pakkuda. „Sinna on vaja mõelda välja mingi regulatsioon,” arvab Tallinna transpordiameti juhataja Andres Harjo.

Jalutavad kõrvalmajja

Olukord tuli ka ise üle vaadata. Hommikul enne kaheksat Kalevi „Pargi ja reisi” parkla poole jalutades märkasin, et kesklinna poole kihutab mööda Pärnu maanteed ühtlane autode rodu, siin-seal ka paar bussi. Ilmselt loodavad kõik hommikuse tipptunni ajal õigeks ajaks tööle jõuda. Seda on märgata ka „Pargi ja reisi” platsil.

„Vabandust, kas teie teate, mis parkimisplatsile te praegu parkisite?” pöördun kahe naisterahva, Aigi ja Mare poole. „Mina tean, siia saab parkida ja siis siit linna edasi liikuda,” tunnistab Mare. Kumbki naistest aga bussi peale oma samme ei sea, üsna pea lüüakse autodele hääled sisse ja liigutakse edasi kesklinna poole – platsil saadi vaid hetkeks kokku, et pisut äri ajada. Poole tunni jooksul liigub parkimisplatsilt läbi väga palju autosid: parklat kasutatakse läbisõidukohana, et jõuda Pärnu maanteelt Saku tänavale.

Platsile pöörab üks rohelise lehega auto. „Pargi ja reisi” tundub olevat algaja juhi jaoks suurepärane lahendus – ta pääseb kesklinna liikluses närveldamisest. „Vabandage, kas te lähete siit bussi peale?” küsin autost välja astunud naisterahvalt. „Ei-ei, ma töötan siin lähedal,” ütleb ta. Naine kinnitab seninähtut: parkimisplatsi kasutavad peamiselt ümberkaudsetes majades töötavad inimesed. „Veerand tunni pärast on terve plats autosid täis,” on ta veendunud.

Ühtäkki pargib bussipeatuse ette auto üks noorem naisterahvas. Seejärel hakkab ta telefoni süvenenult nokitsema. Äkki otsib bussiaegu? Koputus aknale äratab naise oma mõtetest. Kergelt ehmunud näoga laseb ta akna alla. „Vabandage, kas te ootate bussi?” küsin. „Ei-ei, ootan kedagi bussi pealt,” naerab Brigita Parts. Paariteistkümne minuti pärast vurabki neiu autoga parklast välja ja pöörab otsa kesklinna poole. Tunni jooksul ei astunud parklast bussile või trammile mitte keegi.ProbleemParklad on autodest tühjad

„Peterburi tee äärne peatuskoht Lasnamäel seisab peaaegu tühjana, kuigi ida poolt Tallinna tulijad võiksid auto sinna jätta ja 54. liini bussiga kesklinna sõita,” arvab Tallinna linnatranspordi osakonna peaspetsialist Aado Kuuse.

Tema andmetel on ka Väike-Õismäe „Pargi ja reisi” plats ühissõidukite lõpp-peatuses suhteliselt tühi.

Samas avaldab Kuuse lootust, et viimasel ajal Tallinnas toimunud liikluskorraldused ning tuleva aasta tasuta ühistransport muudavad ehk „Pargi ja reisi” populaarsemaks.Kus parklad on„Pargi ja reisi” parkimisplatsid

••Kalevi (Pärnu maantee 137)

••Väike-Õismäe (Paldiski maantee 221)

••Sõjamäe (Peterburi tee 62) Pirita