Otsustasime toimetuses oodata, kuni majandusliku huvide deklaratsioonid on esitatud, et siis suvel hakata võrdlema, kuid järjest enam uute Volvodega täituv riigikogu hoov kiirustas takka. Eelmisel nädalal nägime vähemalt 23 Volvo eri mudelitega sõitvat riigikogu liiget.

Mullu tunnistas Volvo Pärnu linnapea Toomas Kivimäe ametiauto küsimust kommenteerides, et „inimesed, kes pühendavad oma elu teistele, peaksid olema väärtustatud”. Eile ütles Audide importija Reval Auto Esindused müügijuht Lauri Ligi, et riigikogulastele on erihind. Kas ja kuidas aga peaksid sellistest pakkumistest teadlikud olema valijad, jääb aga Eestis riigikogu olematu eetikakoodeksi tõttu debatiteemaks.

„Hakkasin eelmisel aastal autot vahetama ja kuna ma niikuinii vahetan selle uue Volvo vastu, siis ma ütlesin neile, et Audi pakub väga häid hindu,” rääkis Valdo Randpere, 25 aastat Volvoga sõitnud riigikogu liige Volvo-uputuse tagamaadest. „Ja siis selgus, et neil ongi selline programm olemas, mida laiendati siis ka riigikogu tegelastele.”

Programm, millest Randpere rääkis ja mida kinnitas ka Volvode importija Info-Auto omanik Viktor Siilats, on sisuliselt kõige elegantsemalt sõnastatud kirjas, mille saatis autofirma eelmisel aastal Äripäevale. Nimelt oli ajaleht kirjutanud sellest, et Pärnu linnapea Toomas Kivimägi sai parema Volvo mudeli tavapärasest odavamalt.

Midagi saavutanutele

„Volvo auto on alati huvitatud oma toodete pakkumisest nendele inimestele, kes on midagi saavutanud kas isiklikul tasandil või teinud midagi positiivset,” selgitas Volvo Baltimaade osakonna juhataja toona. „Arutaksin hea meelega sarnast pakkumist müügiks/rendiks/liisimiseks ükskõik millise aktiivse poliitiku suhtes, hoolimata tema poliitilisest vaatest või ametist.”

Info-Auto omanik Viktor Siilats võtab selle oma sõnadega kokku niimoodi: „Soodustust on õigustatud saama inimesed, kel on ühiskonnas saavutusi, kes on seetõttu ka arvamusliidrid. Edukate sportlaste, kultuuritegelaste jt kõrval on õigustatud soodustusi saama ka teatud taseme poliitikud. Nende parteiline kuuluvus või ametlik tiitel ei ole sealjuures olulised.”

Nii hakkas aga jutt levima riigikogulaste seas ning vaikselt täitus Toompea lossi esine plats järjest enam uute Volvodega, mille ostmiseks olid riigikogu liikmed saanud korralikku soodustust. Kui eelmisel aastal aprilli lõpu seisuga oma huve deklareerima pidanud poliitikutest pani Volvo endale kirja seitse inimest, siis eelmisel nädalal suutis Eesti Päevalehe fotograaf üles pildistada või nägi sõitmas vähemalt 20 riigikogulast Volvodega.

Peab märkima, et paljud riigikogu liikmed on oma 2011. aastal esitatud majanduslike huvide deklaratsioonis välja kirjutanud, et nende nimel on kas mõni kasutusrent või liising ja jätnud nimetamata automargi ja mudeli, mistõttu ei saa me öelda täpselt, et Volvode hulk on kasvanud nii või naa palju. Kuid kindel on see, et Volvost on pooleteise aastaga saanud riigikogulaste seas konkurentsitult kõige populaarsem automark.

Sisuliselt hakkas suuremat sorti Volvode ostmine pihta eelmisel aastal, kui pikka aega selle automargiga sõitnud Randpere hakkas oma autot välja vahetama. „Vanasti käis asi nii, et kõigile neile, keda me saime paigutada arvamusliidri rolli, küsisime tehasest eripakkumist,” selgitas sissevedaja omanik Siilats. „Aga siis tuli aeg oma Volvot vahetada kauaaegsel sõbral ja püsikliendil Randperel, kes oli kuulnud teiste autotehaste püsisoodustustest riigikogu liikmetele, valitsus- ja omavalitsusasutustele jne. Selgus, et meie süsteem oli ajast ja arust.”

Pärast küsimuse edastamist autotootjale saigi Info-Auto õiguse juba automaatselt teha soodustus kõigile pakkumist küsinud riigikogu liikmetele. „See muutus on aidanud müüki oluliselt lihtsustada ja see sõnum on hästi levinud,” selgitas Siilats.

Kokku on pooleteise aastaga uue auto seega omandanud, liisinud või rentinud 24 riigikogu liiget (vaatlusandmed, mida Info-Auto kinnitas) hoolimata erakondlikust kuuluvusest.

Sõnum muidugi väga hästi ei levinud. On teada mõned juhtumid, kui autot vahetama hakanud poliitikud avastasid, et neile lihtsalt määratakse soodustus ilma, et nad seda oleksid küsinud. „Hinnasoodustus võib ulatuda paarikümne protsendini,” selgitas Siilats.

Paarikümneprotsendine allahindlus aga tähendab poliitikute seas populaarse Volvo XC60 mudeli puhul ligi 10 000 euro suurust kingitust.

Erinevalt mõnest teisest riigist pole aga Eestis kohustuslik või kombeks riigikogu liikmetel kingitusi deklareerida, nii et tegelikkuses ei ole teada ka see, kui mõni teine ettevõte teeb poliitikutele selliseid suunatud allahindlusi.

Seega ei ole ka teada, kes poliitikutest oleks just kingituste kaudu mõjutatav teatud suunas hääletama.

Audi on teinud varem

Eri poliitikud viitasid ka varasematele pakkumistele näiteks Audi ja Mercedese poolt, sest nemad osalevad enamasti ka riigihangetel ja kohalike omavalitsuse hangetel pakkumistega, millele Volvo vastu ei saa. Audi sissetooja Reval Auto müügijuht Lauri Ligi ütles selle otse välja: „Riigikogu liikmele, valitsuse liikmele ja välisesindustele on määratud erihinnad, aga kas see erihind neid rahuldab või mitte, otsustab lõpptarbija ise.”

Ligi sõnul oli varasematel aegadel autohindade ja riigikogus makstavate kompensatsioonide suhe niivõrd hea, et parlamendiliikmed said seda rohkem lubada. „Täna ilmselt mitte,” nentis ta. Soodustuse määra kohta ütles ta, et oli „veidike soodsam”, aga mitte olulisel määral.

Mercedes-Benzi importija Silberauto pressiesindaja Andero Kaha sõnul nemad erinevate klientide allahindluseid ei avalda, kuna tegemist on ärisaladusega.



VOLVO-KLUBI

Uute Volvode omanikud:

Marianne Mikko

Urve Palo

Väino Linde

Kajar Lember

Marika Tuus-Laul

Valdo Randpere

Aivar Sõerd

Peeter Võsa

Kalvi Kõva

Arto Aas

Margus Hanson

Andres Jalak

Lauri Luik

Indrek Saar

Valeri Korb

Kaia Iva

Peep Aru

Sven Mikser

Ülo Tulik

Rannar Vassiljev

Heimar Lenk

Heljo Pikhof

Meelis Mälberg

Kalev Kallo

Fotod: Tanel Meos