Hilines kümme tundi

Pikaajaline lennundushuviline Tõnis Lepp rääkis, et kui piloot stardib, teatab ta lennujuhile oma marsruudi ning orienteeriva maandumisaja. “Kui piloot pole poole tunni möödudes teatanud, et maandus, siis kohustab seadus käivitama otsingud ja sellega peaks tegelema juba piirivalveamet,” rääkis Lepp. Piirivalveamet sai kopterikadumisest teada alles kümme tundi pärast õnnetust.

Lepp hindas tõenäoliseks, et kui otsingutesse oleks kohe kaasatud infrapunaseadmetega varustatud õhusõiduk, ja see oleks lennanud trajektooril Kureküla-Antsla, oleks tekkinud põleng öösel õhust avastatud. “See on kõik vaid “oleks”,” lisas Lepp. Seega jäänuks kõik järgmiste päevade massilised otsingud toimumata. Kuid kindel on Lepa sõnul esialgu vaid see, et keegi lennuliiklusteeninduse keskuses on jätnud oma töö tegemata ning pole täitnud lennuseadust.

Lennuliiklusteeninduse keskuse juhi Jaan Tamme sõnul on käivitatud ettevõttesisene juurdlus ning majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi ametnikud analüüsivad ja uurivad seda, mis toimus juhtimiskeskuses möödunud teisipäeva õhtul.

Lendas liiga madalalt

“Meid on süüdistatud selles, et miks me lennujuhtimiskeskuse radaril ei näinud seda, et helikopter on kadunud. Ükski meie radar ei näita nii madalal lendavat helikopterit,” selgitas Tamm.

Miks aga lennujuht Ventseli maandumise kohta huvi ei tundnud, peab selgitama uurimine. Esialgu kedagi lennujuhtidest töölt kõrvaldatud pole. Tamme sõnul oli Ventseli lennumarsruut ebastandardne ning seepärast tekkisid lennujuhtide töös vead.

“Kuid kindel on see, et keegi oleks pidanud Ventseliga kontakti võtma,” lisas Tamm. Uurimine ja toimunu selgitamine võtab aega vähemalt kuu ja selle ajani keelduvad ametnikud õnnetuse asjaolusid kommenteerimast.

Esialgse verisiooni järgi lendas Ventsel äärmiselt madalalt, mida kinnitab ka asjaolu, et õhusõiduk kadus radariekraanilt ja lendas radistidele märkamatult kümneid kilomeetreid. Peaaegu puulatvade kohal lennates püüdis Ventsel kopteriga kas kuhugi maanduda või otsis õiget kurssi Antslasse, kuid siis takerdus kopter Astuvere metsas kuuselatvadesse ning kaotas juhitavuse, kukkus alla ja süttis põlema. Ventsel hukkus silmapilkselt.