Eile õhtul saabus Toyota Euroopa peakorterist info, mille järgi võib gaasipedaali rike esineda pea kõigil Euroopas, sealhulgas Eestis müüdavatel Toyota mudelitel. Need on AYGO, iQ, Yaris, Auris, Corolla, Verso, Avensis ja RAV4. Rike võib esineda juba 2005. aastal valmistatud autodel, aga ka eelmise aasta lõpus toodetutel.

Täpset arvu Toyota veel välja ei ütle, kuid see võib puudutada üle Euroopa kokku kuni 1,8 miljonit sõidukit. Toyota Motor Europe’i president Tadashi Arashima rõhutas, et tegelikult esineb rike vaid väga harvadel juhtudel. Kuidas Toyota edasi käitub, pole veel selge.

Pedaal kiilub kinni

Toyota edasimüüjad, näiteks Elke Auto ja Amserv, teatasid eile, et neil puudub veel igasugune info, ja soovitasid täpsemate asjaolude teadasaamiseks pöörduda Toyotasid importiva Toyota Balticu poole. Toyota Balticu juhatuse liige Alar Metsson ütles eile õhtul, et võimaliku kõnesoleva rikkega autode täpset arvu Eestis selgitatakse. Läbi aastate on Toyota Eestis olnud üks enam müüdud automark.

Toyota senise ametliku teadaande järgi võib ka Euroopas müüdud autodel mõnikord harva gaasipedaal kinni kiiluda. Pedaal kiilub kinni teatud mehhanismide kulumisel ja teiste asjaolude kokkulangemisel. Veast annab märku ka see, kui gaasipedaali on tavapärasest raskem alla vajutada või sellelt jala tõstmisel tõuseb pedaal üles aeglaselt.

Metssoni sõnul võtavad Eesti Toyota-müüjad rikkega autode omanikega ühendust personaalselt. Kas sellisel juhul antakse asendusauto või kui kaua rikke kõrvaldamine aega võtab, Metsson eile veel öelda ei osanud. „Viimase paari päeva jooksul on meie poole küll paaril juhul pöördutud, ent tegemist on olnud pigem hirmuga maailmast tulevate teadete pärast,” ütles ta.

Elke Auto juhatuse liige Valdik Uski ütles, et kui tootja peaks Eestiski autosid tagasi võtma, antakse tehasest selged juhtnöörid, kuidas ja mis tingimustel seda teha. „Väiksemaid tagasikutsumisi on ennegi aeg-ajalt olnud. See on autotööstuses tavaline, näitab, et autofirma hoolitseb järelturul olevate autode eest ka,” rääkis Uski. Tema sõnul on Elke Auto poole viimastel päevadel pöördunud paar Toyota omanikku ja uurinud, kas auto peaks tagasi tooma. „Täna me veel viivitame neile vastamisega, sest ootame tehasest ametlikku vastust,” ütles ta.

Ka Honda autodel turvaprobleem

•• Teinegi Jaapani autotootja Honda teatas eile, et võtab tagasi üle 600 000 Honda Jazzi väikeauto, kuna kolmel juhul on need sõidukid põlema süttinud.

•• Seni on Honda ametlikult kinnitanud kolme süttimist, millest kaks toimusid USA-s ja üks Lõuna-Aafrika Vabariigis. Septembris hukkus Lõuna-Aafrikas süttinud Honda Jazzis kahe-aastane laps, kes autos magas.

•• Tehas võtab tagasi Jaapanis, Hiinas, Brasiilias, Tais, Malaisias ja Hiinas toodetud autod ning see puudutab muu hulgas USA ja Suurbritannia turgu.

•• Peale Suurbritannia ka teistes Euroopa riikides liiklevate Honda Jazzide tagasivõtmise teadet pole Honda vähemalt seni edastanud.

•• Auto süttimise põhjusena nimetab Honda vigast pealülitit, mistõttu võib vesi pääseda elektriaknasüsteemi ning halvemal juhul põhjustada põlengu.

•• Honda Motor Europe’i filiaali tehnilise osakonna juht Kaupo Veegen ütles Päevaleht Online’ile, et Eesti autoturgu uudis ei puuduta.

•• „See puudutab Euroo­pas ainult parempoolse rooliga autosid — Iirimaal, Suurbritannias, Maltal ja Küprosel — ning osaAafrika ja Põhja-Ameerika variante.”