Möödunud nädala lõpus Bulgaariast puhkusereisilt naasnud Tiina* avastas enda suureks üllatuseks, et tema pagas oli otselennul kaotsi läinud.
„Kui pärast pikka ootamist ei tulnud mu pagas lindi peale, küsisin lennujaama töötajatelt abi, mispeale koostati kadunud kohvrite kohta raport,“ kirjeldas Tiina oma kannatusteraja algust Päevaleht Online’le.

Kuna laupäeva hilisõhtul ühtegi pädevat töötajat ei lennujaamast, lennufirmast ega ka reisifirmast tabada ei õnnestunud jättis Tiina suurema asjaajamise järgmisele päevale.
„Helistasin kõigepealt Tallinna lennujaama Lost & Found (Kadunud ja Leitud – toim.) osakonda, kust pärast mitmendat helistamist öeldi mulle, et nemad ei tea midagi.“
Lisaks sellele selgus, et ka Bulgaariast Varna lennujaamast, kust Tiina lennukile istus, polnud ühtegi omanikuta pagasit leitud.
Kahjude hüvitamise kohta paluti aru pärida lendu teenindanud ettevõttelt. Lendu teenindanud Air Via kontakte ei osatud aga ei Tallinna lennujaamast ega ka reisi müünud Estourist öelda.

„Lennufirma kontakte pidin ise internetist otsima, sest Estourist teatati mulle lõpuks, et üleüldse on pühapäev ja lubati esmaspäeval tagasi helistada.“ Kolmapäevase seisuga polnud aga reisifirmast keegi ühendust võtnud.

„Pühapäeval helistas Tiina Estouri müügikonsultandi telefonile ja küsis Air Via numbrit. Kahjuks ei teadnud müügikonsultant seda numbrit, ta ei olegi seda kohustatud teadma,“ kommenteeris segadust Estouri jurist Ulvi Moesaar Päevaleht Online’le.

„Saatsin pärast seda Air Viale kirja olukorra selgitusega ja palusin infot selle kohta, kes hüvitab mulle summad, mille olen teinud esmatarbekaupadele,“ jutustas Tiina ja lisas, et vastuses nimetati vastutavaks osapooleks reisikorraldaja.

Asjad hakkasid Tiina sõnul liikuma pärast seda, kui tarbijakaitse helistas nii lennujaama kui ka reisifirmasse.
„Siis oli Estour kohe valmis läbi enda firma tegema minu nimel Air Viale taotluse hüvitamiseks. Selleks pean ise kontorisse minema, kuid kuna ma ei tea, kui kauaks mu pagas kaduma jääb, ei oska ma ka veel mingisugust nõuet esitada,“ tõdes Tiina ja lisas, et summad võivad veelgi suureneda, sest lisaks esmatarbekaupadele oli pagasi hulgas enamus riietest.

„Minule teadaolevalt ei ole klient kuni käesoleva hetkeni Estouri kirjaliku avaldusega pöördunud ja samuti ei ole ta rohkem ühendust võtnud telefoni teel,“ kommenteeris Moesaar olukorda, unustades, et reisifirma konsultant lubas kliendile, et temaga võetakse ise ühendust.
Peale selle, et keegi ei taha otselennul kadunud pagasi eest vastutust võtta on Tiina sõnul kolme firma omavaheline suhtlus olematu.

„Varna lennujaamast öeldi mulle, et Tallinn ei ole neile mingisugust päringut esitanud kadunud pagasi kohta. Tallinn ütleb aga, et nemad on päringu esitanud, aga Varna ei vasta,“ lisas Tiina ja tõdes, et eks ta peab ise taas mõlema lennujaamaga ühendust võtma, et päringu staatust uurida.

Estouri juristi sõnul käsitlevad nemad pagasit puudutavaid küsimusi vaid juhtudel, kui klient vormistab lennujaamas pagasi kaotsimineku akti, esitab reisifirmale kirjaliku avalduse koos pagasi maksumuse kalkulatsiooniga ja alles siis saadetakse kogu info edasi lennufirmale.

Moesaarele teadaolevalt on Estouris olnud kuue tegevusaasta jooksul vaid kaks pagasi kaotsimineku juhtumit ja sealgi oli tegu ühe puhul vargusega transferil lennujaamast hotelli Tai reisil ja teisel juhtumil läks pagas kaotsi Egiptuse lennul.

Tarbijakaitse nõuanded pagasi kadumise korral



** "Kui tarbija avastab, et pagas on rikutud, hilineb või on kadunud, peab ta kohe pöörduma lennujaama pagasiletti ning vormistama olukorra kohta raporti," ütles tarbijakaitseameti avalike suhete osakonna peaspetsialist Kadri Kauksi Päevaleht Online'le.
** Kui tarbija pagas on rikutud, on tal aega seitse päeva, et vedajale kaebus esitada.
** Pagasi kadumamineku korral on tarbijal kaebuse esitamiseks aega 21 päeva.
** Rikutud, hilinenud või kadunud pagasi eest nõutava kompensatsiooni ülemine piir on 19 000 krooni, mistõttu ei tohiks kunagi jätta äraantavasse pagasisse asendamatuid või väärtesemeid (koduvõtmeid, fotokaameraid, ehteid, dokumente jne).
** Juhul kui pagas kaob reisile minnes ning selles on tarbijale hädavajalikud asjad sees, mis ta peab kohapealt uued ostma, siis tuleb ostude eest andtavad tšekid kindlasti alles hoida ning need esitada koos kaebusega vedajale.
** Kadunud pagasi eest vastutab vedaja.
** Sel aastal on EL tarbija nõustamiskeskuse poole pöördutud neljal korral, mis puudutavad pagasiprobleeme. Neist kahel korral on tegemist olnud pagasi kadumisega.

* Tiina täisnimi ja muud kontaktid on toimetusele teada.