HENDRIK RELVE: Riiklik küsimus: mets ei ole rahahunnik
Plaan on esialgu alles ähmane ja ei ole sugugi kindel, kas selle tegijad mõistavad, mis on metsa eripära võrreldes kas või rahahunnikuga.
Mets ja metsamaa kannavad endas kultuurilist ja identiteediväärtust. Eesti on metsariik ja eestlane on ennast identifitseerinud metsa kaudu. Kuulume Euroopa viie kõige metsarikkama riigi hulka. Üle poole maismaast on metsa all ja oleme harjunud, et Eesti maastik on metsamaastik. Selline on meie kodumaa ning ka linnastunud eestlasele on mets puhkamise ja tasakaalu saavutamise paik.
Pealegi annab mets puitu ja selle kaudu ka raha, kuid ennekõike on tema roll tasakaalustada. Tasakaalustada inimest ja tema elukeskkonda. Tasakaalustada looduskeskkonda. Tasakaalustada Eesti riiki.
Vanasti võrreldi metsa kullavaruga. Eesti taastatud iseseisvuse algusaastatel olid meie riigimetsad Eesti krooni kattevaraks. Metsa roll tasakaalustajana on oluline just raskel ajal. Rasketel aegadel on ka mõeldud nendest tagavaradest näpistamise peale.
Riigimets on nagu riigipank, sealt näpistatakse alati väga pika aja peale ette. Metsa kasvu keskmine kasutusring on sada aastat. Metsa kallale kätt sirutades näpistame me mitte ainult laste, vaid ka lapselaste arvelt. Põhjamaade metsaomanikudki, kellel on omanikukogemust juba mitu põlve, käsitlevad oma vara laste ja lastelaste omana ja kui sealt midagi võetakse, mõeldakse ka nii pikalt ette.
Vaateväli sajandi peale
Müümise puhul räägitakse metsamaast, mis kasvatab uut metsa ja annab kasumi kätte korra sajandis. Kuid metsakasvatus on ka mitme põlvkonna töö ja hool, nii et tulu aasta peale on suhteliselt väike. Praegu lõigatakse vanaisade hooldatud ja siiani hoitud metsa. Sajaks aastaks investeeringute ja plaanide tegemine nõuab väga pika perspektiiviga mõtlemist võrreldes sellega, kui kiiresti muutub ühiskond ja kui kiiresti möödub ka majanduskriis. Kuigi meile võib tunduda paar aastat virelemist igavikuna, tuleb seada vaatevälja ühe sajandi peale.
See, kuidas eraomanik metsaga hakkama saab, on ühiskonna küpsuse mõõdupuu. Varemgi on ju tehtud katseid riigimetsa laiemalt erastada. Tollal ei olnud ühiskond piisavalt küps, et usalda metsa erakätesse. Põhjamaades, kus mets on mitmendat põlvkonda eraomanike käes, on sammhaaval kasvatatud metsaomanikku, kes oskab vastutada ja tajub metsa tõelist väärtust ja olemust. Ka on sealne ühiskond meie omast stabiilsem ja toimib tasakaalukalt. Praegust Eesti ühiskonna küpsemist vaadates peaks metsamaa müümisega olema veel ettevaatlik.
Riigimetsa on 38% kõigist Eesti metsadest ja praegu on hämar, mida sellest müüa tahetakse. On räägitud reformimata metsamaast, mis on kummalisel viisil jäänud omanikuta ja mille omanik on vormiliselt riik. Selle ligi 250 000 hektari metsamaa müük väärib edasi mõtlemist. Praegu on reformimata metsamaa kehva peremehe sööti jäetud põld. On piinlik, et meie riigil on suur lahmakas maad, millega ei osata mitte midagi peale hakata. Ennekõike on need keskealised lehtpuumetsad: lepikud, haavikud ja harva ka kaasikud. Nii ütleb professionaal, tavakodanik nimetab neid võsaks. Igal juhul tuleks selle suure halli tsooniga midagi ette võtta.
Ostja jaoks ei ole see magus mets, eriti kui vaadata lühikese perspektiiviga. Ostmise teeks keeruliseks seegi, et need alad on killustatud üle Eesti.
Riigi ja metsanduse eestvedajad peaksid siin tabama kaks kärbest ühe hoobiga ja korra majja lööma. Kui see tähendaks reformimata riigimetsade korrastamist, võiks mõelda ka müügile.
Kindlasti on palju lihtsam müüa head korrastatud metsamaad. Kuid me ei ole küpsed suures ulatuses riigimetsade erastamiseks ja ohtlik on luua pretsedenti, mis lubab hiljem metsamaad suurel pindalal erastamiseks müüa.
Puiduhinnad on praegu rahvusvahelisel turul madalad, mis-tõttu ka metsamaa hind on praegu suhteliselt madalam. Kuid metsamaa on nagu kapital, ta kasvatab metsa aina uuesti. Niisiis tähendab selle müük loobumist ka järgmiste metsapõlvkondade pealt tulu saamast.
Eestis on tehtud suuri samme puidu kohapeal vääristamiseks ja toorpuiduna müüakse sellest alla poole. Palke töödeldakse Eestis väga tublisti: meil on hästi välja kujunenud sae-tööstus, mööblitööstus. Eksporditakse paberipuitu, sest Baltimaades ei ole suurt tselluloositehast. Kuid suured paberi- ja tselluloositehased Soomes ja mujal on ka just nüüd pidanud jõuliselt otsi kokku tõmbama.
Tasakaalutu erasektor
Riigimetsa majandamise keskuses (RMK) on olnud reform reformi järel ja anda hinnangut nende mõju kohta näiteks maa-elule on omaette valus teema. Kuid metsa on RMK majandanud suhteliselt tasakaalustatult ja väga suuri möödalaskmisi pole siiani olnud. Umbes sama suur erametsasektor on olnud palju tasakaalutum ja kõikunud üles-alla sõltuvalt raskest või heast ajast. Seegi viitab ohule, et kui erametsasektori osakaal peaks riigimetsade arvel järsult kasvama, võib ohtu sattuda meie metsanduse stabiilsus ja metsade tasakaalustav roll üldisemas plaanis.
Eestis on riigimetsa osakaal traditsiooniliselt olnud Soome ja Rootsiga võrreldes suhteliselt suur. Ka esimese vabariigi ajal, alates juba 1918. aastast oli riigimetsandusel kogu metsanduses lõviosa. Eesti metsad on alati olnud oluline riigi asi ja riiklik küsimus. Ka paarikümne sõjaeelse aasta jooksul ei hakatud riigimetsi ulatuslikult erastama. See on olnud selle väikse riigi traditsioon ja stabiilsuse garantii.
Võimalikest plaanidest on kõige perspektiivikam suhteliselt madalakvaliteedilise reformimata metsamaa müük. Kõik teised teed on ohtlikud.